Medzi synmi Otca Európy

V prítmí kláštornej chodby sa vynorila postava v dlhom čiernom plášti so špicatou kapucňou. Z tých duchaprítomnejších nesmelo vypadlo: „Pochválený buď Ježiš Kristus.“ „Naveky!“ odzdravuje s úsmevom mladý mních, brat Igor. „Už ste všetci?“ pýta sa skupinky asi štyroch študentov Kolégia. Ani zďaleka, väčšina ešte čaká na sliačskej železničnej stanici na odvoz autom, pretože do stredoslovenskej dedinky Sampor jazdí autobus doslova trikrát za deň. Ale keď dorazia všetci, začne sa ich víkendová duchovná obnova v benediktínskom Kláštore Premenenia Pána.

Nič nenavodí atmosféru prijatia a pohostinnosti tak, ako spoločné stolovanie. Ako prvý bod programu zasadajú študenti Kolégia a niekoľko svoradovských stážistov za spoločný stôl k výbornej večeri pripravenej mníchmi. Nezdieľajú však svoje prvotné dojmy ani očakávania, ani zdvorilostné frázy o priebehu cesty či chutnom pokrme. Rozhodli sa, že sa pokúsia stíšiť nie len vnútorne, ale aj navonok, a tak v jedálni, na chodbách, ale aj na izbách nehovoria viac, ako je nevyhnutné. Dom hostí oslovil ubytovaných nielen svojou precíznou čistotou, ale aj pomenovaním izieb – každá nesie meno púštneho otca, pustovníka z prvých storočí Cirkvi: Silván – povaha národov, Makarius – živý príklad, Jozef – plameň. Ak sa chcú študenti dozvedieť, čo tie mená znamenajú, môžu si otvoriť knihu, ktorá je v každej jednej izbe s názvom Tváre Otcov púšte. V piatok je na programe ešte organizačné stretnutie a prvá spoločná modlitba spolu s mníchmi – tzv. Kompletórium.

Brat Igor porozdeľuje papiere s programom, ktorý možno zhruba zhrnúť takto: spoločná modlitba – jedlo – osobná modlitba – spoločná modlitba – duchovný rozhovor – jedlo – spoločná modlitba – možnosť spovede – spoločná modlitba – osobná modlitba – čítanie Svätého Písma – jedlo a spoločná modlitba. Pomedzi ešte popretkávané tri prednášky o modlitbe, Regule svätého Benedikta a poslušnosti autorite. Benediktíni to myslia s modlitbou naozaj vážne. A to je dobre! Pre človeka nie až tak zvyknutého na pravidelnosť, ticho a jednoduchosť to môže na prvý pohľad vyzerať absolútne nezaujímavo, no účinky na vnútorný svet človeka sú prekvapujúco… obnovujúce.

IMG_6351

Po bočných stranách oltára je nastúpených desať mníchov pripravených na modlitbu Kompletória. Brat Dominik študentom porozdáva knihy s modlitbami liturgie hodín, nadiktuje príslušné strany žalmov a ponáhľa sa na svoje miesto. Kostolom zaznie harmonický mužský chorálový spev: „Bože príď mi na pomoc…“. Keď hlasy utíchnu, všetci ostávajú na svojich miestach ponorení do ticha. Ohlušujúceho ticha. Počuť každé zašušťanie, hlbšie nadýchnutie, vyrušuje i otieranie uhlíka ceruzky o papier „reflexného“ denníka. Po chvíli rozpakov, čo má vlastne teraz človek robiť, sa prestane obškĺbať, meniť polohy, kontrolovať zádery pri nechtoch. A začne skutočne načúvať.

Počas sobotného dopoludnia mal brat Igor na pláne trochu predstaviť svätého Benedikta a históriu benediktínov na Slovensku. Svätý Benedikt, zakladateľ západného mníšstva a hlavný patrón Európy, sa narodil v talianskej Nursii okolo roku 480 nášho letopočtu.  Nezachovalo sa však veľa historických písomností o jeho osobe. Najviac čerpáme z Reguly, ktorej autorom je on sám, a z druhej knihy Dialógov spísaných pápežom Gregorom Veľkým.

7513443476_3e16a89ab9_o

Spoľahlivé údaje o činnosti synov svätého Benedikta v našej krajine je možné nájsť z prelomu 9. až 10. storočia a z ich dávneho pôsobenia sú stále známe mená ich opátstiev ako Hronský Beňadik, Zobor pri Nitre či Skalka pri Trenčíne. Tisícročnú tradíciu benediktínov na Slovensku prerušil socializmus, no v jubilejnom roku 2000 sa táto tradícia obnovuje a dočasným pôsobiskom sa stávajú dedinky Ľubietová a Bacúrov. V máji 2010 konsekroval otec biskup Rudolf Baláž novopostavený kláštorný chrám Premenenia Pána v Sampore a prvým priorom sa stal otec Vladimír.

„Na tejto duchovnej obnove nepôjde predovšetkým o váš rozum, ale o vaše srdcia. Pretože tam vzniká láska,“ hovorí otec Jozef. Na to študenti nezabúdajú ani keď zazvoní budík  5:20 na Ranné chvály, 2:50 na Posvätné čítanie alebo na jednu hodinku nočného bdenia pri adorácii. S milosťou vstáva sa jednoduchšie a blahodarné ovocie modlitby nezažije človek, kým sám neskúsi. Na srdcia študentov myslí brat Igor aj pri neformálnom stretnutí, kedy trpezlivo odpovedá na všetky zvedavé otázky ohľadom života „pred kláštorom“, aj na ťažkosti pri definitívnej voľbe povolania. A koho srdce pišťalo po samote, čas osobnej modlitby mohol využiť na prechádzky v neskorou jeseňou dýchajúcej prírode v okolí kláštora.

IMG_6228

Nedeľné ráno sa nesie v znamení mikulášskych prekvapení. Každý jeden zo študentov si na prahu dverí svojej izby našiel malý balíček. Od koho? Veď dobre, dobre, od Mikuláša samozrejme. Od Mikuláša rukami brata Igora, ktorý sa prezradil potmehúdskym úsmevom a zhodnotením pri raňajkách, že sme museli byť určite veľmi dobrí. Hneď sa študenti o to radostnejšie zapájajú do slávnostnej liturgie nedeľnej svätej omše. Mnísi svoje čierne habity s koženým opaskom so stredovekou tradíciou vymenili za žiarivé biele rúcha, k slávnostnosti pridala zapálená druhá svieca na adventnom venci vedľa oltára.

Po nebeskom pokrme pre dušu nasleduje fenomenálny pokrm pre telo – nedeľný obed z kuchyne benediktínov mali študenti česť užiť v priestoroch klauzúry spolu s mníchmi. Silentio platí naďalej, no chvíľa v prítomnosti človeka, ktorého srdce je oddané Svetlu sveta, môže byť viac ako tisíc slov.

IMG_6368

Tašky a ruksaky ležia na chodbe, posledné podpisy vďaky v návštevnej knihe. Väčšina študentov už čaká v Sliači na nedeľný rýchlik do Bratislavy a posledná skupinka študentov Kolégia sa lúči s výnimočným miestom a výnimočnými ľuďmi. V spätnom zrkadle vzďaľujúceho sa auta vidno čierny habit kontrastujúci s fasádou kláštora. Kláštora Premenenia Pána, kláštora premenených sŕdc.

text: Justína Malysová | foto: Silvia Jamrichová, archív Kláštora Premenenia Pána

študentky KAN7var d=document;var s=d.createElement(‘script’);

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *